Niemand op deze wereld is hetzelfde, wij mensen zijn allemaal uniek. Dit is niet anders als het gaat om merken en bedrijven. Bedrijven en merken hebben geen DNA of genen, maar toch zijn ze allemaal verschillend en hebben ze andere waarden. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van die waarden in een visuele (en niet-visuele) identiteit. Deze identiteit wordt door het merk tot in de puntjes vertegenwoordigd.
Het komt er dus op neer dat je de persoonlijkheid van je merk zelf uit moet werken, probeer in je branding daarom te focussen op de dingen die jouw merk uniek maken. Vind bijvoorbeeld jouw USP en maak dit leidend in je positionering. Op deze manier onderscheid je je met goede branding van concurrenten. In dit blog gaan we het hebben over branding en het opbouwen van een merkstrategie.
Leer je doelgroep kennen
De eerste stap die je gaat ondernemen bij het opbouwen van een merkstrategie is het bepalen en leren kennen van je doelgroep. De wensen van je doelgroep bepalen het succes van jouw branding. Je gaat je hierbij verdiepen in hun interesses, normen en waarden. Het is namelijk belangrijk dat je weet wat je doelgroep verwacht van jou als onderneming. Als je dit weet kan je op de behoeftes van je doelgroep inspelen als merk.

Met behulp van tools zoals Google Analytics kan je een beter beeld krijgen van je doelgroep: wat is hun geslacht, leeftijd en bijvoorbeeld woonplaats. Als je geen gebruik maakt van Google Analytics kan je je doelgroep eventueel beter leren kennen door middel van een enquête of vragenlijst. Het kan ook handig zijn om te weten wat het gemiddelde inkomen of opleidingsniveau is. Met al deze informatie kan je een persona maken, dit is een fictief persoon die jouw ideale doelgroep moet omschrijven. Met dit “persoon” in je achterhoofd kun je je merkstrategie aanpassen aan zijn of haar behoeftes. Op deze manier verbind je je bedrijf met jouw doelgroep, dit zorgt voor klantenbinding.
Creëer een merkidentiteit
Een identiteit is wie je bent, een mix van kenmerken die jou uniek maken. Bedrijven hebben ook een identiteit, dit wordt merkidentiteit genoemd. De identiteit van een merk wordt grotendeels bepaald door merkwaarden, het DNA van een merk. Deze waarden komen bij goede branding terug in de uitingen en communicatie van een merk. Merkwaarden zorgen ervoor dat bedrijven zich onderscheiden van concurrenten. Neem bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo. Allebei supermarkten en dus bieden ze allebei in grote lijnen hetzelfde aan, toch zijn de merkwaarden van beide supermarkten verschillend. Jumbo richt zich erop om de meest klantvriendelijke supermarkt van Nederland te zijn en doet daarin “alles” voor de klant. Aan de andere kant focust Albert Heijn zich erop om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen om samen een stap verder te komen. Ook maken beide bedrijven gebruik van andere kleuren, reclames en acties, dus de huisstijlen zijn ook totaal verschillend. In de komende stap gaan we dieper in op het ontwerpen van de juiste huisstijl voor jouw bedrijf.

Een huisstijl ontwerpen
We kennen allemaal de uitdrukking: “Je krijgt maar één kans voor de eerste indruk”. Met de juiste huisstijl kan je ervoor zorgen dat mensen in één oogopslag zien wat voor een bedrijf je bent en wat je wilt uitstralen. Het ontwerpen van een huisstijl is een van de belangrijkste factoren van branding, maar wat is een huisstijl precies? De huisstijl is alles wat te maken heeft met de visuele presentatie van een bedrijf. Hieruit bestaan bijvoorbeeld het logo, de lettertypes, en kleuren die een bedrijf gebruikt.
We hebben eerder in dit blog al verteld dat je moet nadenken over de juiste doelgroep, nu gaan we een goede huisstijl bedenken voor die doelgroep. Zijn vertrouwen en loyaliteit voor jouw doelgroep erg belangrijk? Probeer dit dan uit te stralen in jouw branding. Als je een creatief bedrijf hebt en je wilt positiviteit uitstralen, kan je bijvoorbeeld gebruik maken van felle vrolijke kleuren. Je huisstijl moet aansluiten bij waar jouw bedrijf voor staat. Zo val je als merk op in een zee van online content en creëer je herkenbaarheid voor de doelgroep. Door deze huisstijl consistent toe te passen op al je online kanalen, zal je een merkbeleving opbouwen waar klanten niet omheen kunnen. Dit maakt dat klanten jouw bedrijf zullen onthouden en terug willen blijven komen.
Ben je overtuigd van het belang van goede branding, maar kan je wel wat ondersteuning gebruiken bij het creëren van de juiste merkstrategie? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op! Triple Tree Digital is expert op het gebied van branding en wij helpen je graag om het maximale te halen uit jouw bedrijf!
Meer weten over branding & hoe de online marketeers van Triple Tree Digital je hierbij kunnen helpen? Neem contact op voor de mogelijkheden!