Zo stel jij een succesvol social media plan op

Social media, we kunnen er bijna niet meer omheen. Het is vandaag de dag een van de meest belangrijke vormen van online marketing geworden. Iedereen gebruikt tegenwoordig wel een vorm van social media, denk aan: Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Maar, hoe bepaal je welk medium je gebruikt voor jouw doelgroep? En wat moet je doen als je een content kalender wilt gaan maken? In dit blog bericht behandelen wij de belangrijkste stappen zodat jij een succesvol social media plan op kan stellen.

1. Bepaal je doel 

Als je streeft naar succes op het gebied van social media is het allereest belangrijk om je doel te bepalen. Wat wil jij bereiken met social media en hoe kan dit zorgen voor meer succes binnen jouw bedrijf? Je kan bijvoorbeeld als doel kiezen om meer interactie te creëren met je klanten. 

Een ander doel kan zijn om simpelweg meer te verkopen of om de bekendheid van je bedrijf te laten groeien. Welk doel je ook kiest, je hebt bij het bepalen van een doel altijd iets om naartoe te werken. Dit doel staat namelijk aan de basis van je social media plan en hou je altijd in het achterhoofd bij het maken van content. Hoe je dit doel daadwerkelijk kunt gaan bereiken gaan bespreken we in de volgende stappen.

2. Kies je doelgroep

Je hebt vast wel een idee over wie je doelgroep is, maar heb je er al eens over nagedacht waar jouw doelgroep vooral actief is? Welke social media kanalen gebruiken ze? Wat zijn hun interesses? Op welke manier kan je ze benaderen waardoor je interactie met ze krijgt? Dit zijn zaken om intern binnen je bedrijf over na te denken. Om een echt goed beeld te krijgen over je doelgroep is echter een extern marktonderzoek nodig. Het is belangrijk dat je de markt in kaart brengt waar je doelgroep actief is en deze gaat onderzoeken.

Als je dit hebt gedaan, is het belangrijk dat je jouw doelgroep daadwerkelijk bereikt. Dit doe je door de juiste kanalen in te zetten voor de juiste content. Gebruik bijvoorbeeld Instagram voor mooie foto’s met korte captions, Facebook voor wat langere berichten en LinkedIn voor formelere informatieve teksten. Zorg ervoor dat je op elk kanaal uniek bent en content produceert die bij jou en je doelgroep past.

3. inspiratie opdoen die aansluit bij jouw doelgroep

Inspiratie opdoen voor jouw social media kanalen kan op verschillende manieren. Het is goed om te kijken naar wat concurrenten doen, je kan bijvoorbeeld kijken naar wat bij je concurrentie heeft gezorgd voor veel interactie. Daarnaast kan je kijken naar bedrijven of personen die jou inspireren op het gebied van social media of naar de marktleiders van jouw sector. Waarom zijn zij zo succesvol en wat betekent hun marktaandeel voor jou?

social media plan

Het is goed om bij andere kanalen inspiratie op te doen, maar geef er altijd je eigen draai aan: “think out of the box!”.  Zorg ervoor dat de unieke aspecten van jouw bedrijf te zien zijn op jouw social media kanalen. Deze aspecten maken namelijk dat potentiële klanten producten of diensten bij jou gaan afnemen in plaats van bij de concurrent.

4. Content maken in jouw huisstijl

Na deze voorbereiding kun je aan de slag gaan met het creëren van content. Je gaat hier bepalen hoe je socials eruit komen te zien voor de buitenwereld. Voor het bepalen van je huisstijl moet je rekening houden met een aantal punten: Welk lettertype wil je gaan gebruiken en welke kleuren wil je het meest naar voren laten komen? Ga je gebruik maken van smileys of wil je dit juist vermijden? Hoe wil je je doelgroep benaderen, is dit op een formele of op een informele manier?

Zorg dat je consistent bent en je je huisstijl overal terug laat komen, niet alleen op je social media kanalen maar ook op plekken als je website en bijvoorbeeld flyers. Dit ziet er ten eerste professioneel uit en ten tweede is het de bedoeling dat je doelgroep bij iedere uiting die je online doet meteen herkent dat dit van jou af komt. Daarnaast is het heel belangrijk dat jouw huisstijl bij je past. Als je enorm creatief bent en dit wilt uitstralen is het niet handig om veel zwart en wit te gebruiken in je posts, gebruik je creativiteit! Voor meer tips op het gebied van content marketing verwijzen we je graag door naar een ander blog van ons.

5. Maak een content kalender 

Tijdens de laatste stap ga je een content kalender maken, hier ga je echt bepalen wat je inhoudelijk wilt gaan plaatsen op je gekozen kanalen. Je gaat ook bepalen hoe frequent je wilt gaan posten en op welke momenten. Maak voor jezelf een planning en houd hierbij rekening met consistentie: het is belangrijk om regelmatig en op dezelfde momenten te posten. Dit zorgt ervoor dat je volgers weten wat ze kunnen verwachten; als je een lange tijd niet post verlies je volgers. Zorg er wel voor dat het geen overkill wordt. Bij social media geldt altijd kwaliteit boven kwantiteit. Als je te veel gaat posten kunnen volgers namelijk interesse verliezen in je posts. Probeer daarom hierin een mooie balans te vinden, je komt er vanzelf achter wat voor jouw kanaal werkt.

Met deze handige tips zou jij nu helemaal zelfstandig een social media plan op kunnen stellen, maar wij doen het ook graag voor je! Bij Triple Tree Digital zijn we experts op het gebied van social media en het is onze expertise om bedrijven hiermee te helpen. Want zoals ik aan het begin al zei: hoe je het ook went of keert we kunnen echt niet meer om social media heen.

Meer weten over contentmarketing & hoe de online marketeers van Triple Tree Digital je hierbij kunnen helpen? Neem contact op voor de mogelijkheden!

 

Voeg je koptekst hier toe

solliciteer