5 tips voor jouw content marketingstrategie

Contentmarketing. Wat is het precies en wat is er zo belangrijk aan? Met het gebruik van effectieve content kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf goed in beeld wordt gebracht bij jouw doelgroep. Door online goed zichtbaar te zijn zorg je voor meer naamsbekendheid onder jouw (potentiële) klanten. Om jouw contentmarketing doelstellingen zo snel en goed mogelijk te behalen hebben we onze 5 belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet!

1. Kies de juiste communicatiekanalen en tone of voice

Om een goede contentmarketingstrategie vast te stellen is het allereerst belangrijk om te weten wie je doelgroep is, wat hen aanspreekt en via welke kanalen je hen het beste kunt bereiken. Wanneer je dit duidelijk in kaart weet te brengen heb je de basis van jouw contentmarketingstrategie compleet.  

Verstuur jij bijvoorbeeld met regelmaat nieuwsbrieven per mail, maar is jouw doelgroep juist actief op Instagram? Dan is Instagram een goed kanaal om in je contentmarketingstrategie te betrekken. Door van tevoren goed onderzoek te doen naar jouw doelgroep voorkom je dat je de verkeerde kanalen inzet om je doelgroep te bereiken.

Social Media Marketing en Content Marketing

Naast het juiste platform om je doelgroep te bereiken, is de vorm waarmee je jouw doelgroep aanspreekt net zo belangrijk. Hiermee kan je jouw bedrijf namelijk ook onderscheiden van je concurrenten. Belangrijk is om een tone of voice te kiezen waardoor jouw doelgroep zich aangesproken en betrokken voelt. Hierdoor krijg je meer interactie en vergroot je de kans op loyaliteit van klanten.

2. Maak gebruik van visuele content

Zorg dat je de aandacht van je lezer trekt door middel van foto’s, gif’s, video’s of infographics. Met het gebruik van visuele content wek je namelijk meteen de interesse van de lezers. Dit vergroot de kans dat lezers jouw content aandachtig gaan bekijken en doorklikken naar andere content van bijvoorbeeld je website.

Wanneer je via posts of nieuwsbrieven meer verkeer naar je website toe kan leiden zullen de conversies op je site toenemen. Zoekmachines zoals Google proberen dagelijks de meest relevante websites voor zoekopdrachten te vinden. Hoe meer jouw website bezocht en gelezen wordt , hoe relevanter jouw website voor zoekmachines is.

Visuele content draagt dus bij aan sneller de interesse wekken van jouw volgers om door te klikken, wat kan resulteren in meer verkeer naar je website. Wat erg goed is voor je positie in organische zoekmachines. 

Vliegende social media

3. Zorg voor regelmaat en afwisseling

Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok, Snapchat, de social media soorten vliegen je om de oren. Omdat we tegenwoordig zoveel verschillende social media kanalen kennen is het belangrijk om de juiste platformen te kiezen en hiervoor een social media plan op te stellen. Lang niet ieder platform is namelijk even relevant voor jouw bedrijf. Belangrijk is daarom dat je weet op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt.

Wanneer je de juiste kanalen hebt gevonden is het belangrijk dat je regelmatig iets blijft posten om zichtbaar te blijven voor jouw doelgroep. Hierbij is het van belang om relevante content te plaatsen. Hiervoor geldt kwaliteit boven kwantiteit. Ga dus geen content forceren om maar zichtbaar te blijven; zorg er altijd voor dat de content die je plaatst aansluit bij de vraag van de doelgroep. Wat we hiermee willen zeggen is dat je beter één keer in de week iets kunt posten dan drie keer. Hoe beter de blog of post bij jouw bedrijf en haar doelgroep aansluit, hoe eerder deze goed ontvangen zal worden. Te vaak posten kan namelijk zorgen voor overkill: hierbij geef je jouw lezers te veel informatie waardoor ze geen overzicht meer kunnen houden over wie jouw bedrijf is en wil zijn.

4. Maak een contentplanning

Alle voorgaande tips kun je gemakkelijk verwerken in een maandelijkse contentplanning. Een contentplanning helpt je vastleggen wat, wanneer en waar je iets wilt gaan plaatsen. Door je social media posts, blogs en nieuwsbrieven in één overzicht inzichtelijk te maken zorg je voor een duidelijke structuur in je content. 

leadgeneratie triple tree

Hierdoor zal je content op verschillende kanalen beter op elkaar aansluiten en kun je goed de kwaliteit van de content bewaken. Zo zorg je ervoor dat de content op verschillende kanalen elkaar versterkt en je online zichtbaarheid zal vergroten.

5. Blijf in touch met je doelgroep en voeg goede

   call-to-actions aan je content toe

Interactie is key. Door te blijven communiceren met je doelgroep zorg je ervoor dat ze actief betrokken blijven bij jouw bedrijf. Interactie met je volgers laten ontstaan kan door in de captions van je posts een call-to-action toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van vragen te stellen. Op deze vragen gaan je volgers reageren waardoor je een beeld krijgt wie zij zijn en wat hen aanspreekt. Met deze informatie kun je vervolgens jouw contentmarketingstrategie voor je social media kanalen optimaliseren, zodat deze nog beter aansluit bij jouw doelgroep.

> Mini-Tip: reageer op de reacties van je volgers zo blijft het gesprek op gang en leer je jouw doelgroep nog beter kennen.  

Niet alleen op social media, maar ook bij andere kanalen zijn call-to-actions een belangrijk middel om interactie creëren. Zo kun je ook in nieuwsbrieven een call-to-action toevoegen om de lezers naar je andere kanalen te trekken. Door naar relevante content te linken kun je lezers langer vasthouden en het verkeer naar je andere kanalen vergroten.

De call-to-actions dragen dus bij aan meer kennis over je doelgroep en kunnen leiden tot meer verkeer naar je website, een win-win situatie.

Call-to-action-plogpost Triple Tree Digital Marketing

Kortom; Belangrijk is dus om bij iedere contentuiting goed te weten; voor wie, waar en wanneer deze geplaatst wordt. Om dit voor jezelf inzichtelijk te houden kun je gebruik maken van een contentplanning. Aangevuld met een goede call-to-action kan niemand meer om jouw contentmarketing heen!

Meer weten over contentmarketing & hoe de online marketeers van Triple Tree Digital je hierbij kunnen helpen? Neem contact op voor de mogelijkheden!

 

Voeg je koptekst hier toe

solliciteer